To Google Translate for Mozilla Firefox
EWA KISZKA
Kierowniczka Biura ds. Umiędzynarodowienia Uczelni
Wstęp
Wielokulturowość to współistnienie społeczności, np. akademickiej, którą tworzą osoby pochodzące z różnych kultur, mające różne tradycje, obyczaje, wyznające różne religie i systemy wartości, mówiące różnymi językami. W dzisiejszych czasach wielokulturowość jest najczęściej konsekwencją migracji, w tym edukacyjnej, oraz szeroko pojętej globalizacji. Wielokulturowość jest rozumiana także jako polityka władz nastawiona na integrację imigrantów i podejmowana w celu eliminowania napięć społecznych związanych ze zróżnicowaniem kulturowym danej społeczności. Ogromny wpływ wywierają na nas podróże i nawiązywane relacje. To, kim jesteśmy, w dużym stopniu zawdzięczamy ludziom, z którymi obcujemy. Wielokulturowość powinna być naturalnym sposobem kształtowania naszego codziennego życia.
Działania
W naszej Uczelni studiują aktualnie przedstawiciele 69 krajów. Mając na uwadze troskę o odpowiednie kształtowanie i umacnianie wartości w społeczności Uczelni, miniony rok akademicki poświęciliśmy wzmacnianiu komunikacji i integracji naszego środowiska. W czerwcu tego roku zakończyliśmy jeden z naszych projektów, który nazwaliśmy Rokiem Komunikacji i Integracji Międzykulturowej Społeczności GUMed. Koordynatorem projektu było Biuro ds. Umiędzynarodowienia Uczelni, a większość działań została zrealizowana ze środków projektowych pozyskanych z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach konkursu Welcome to Poland, którego kierownikiem był Dawid Spychała, kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej.
Kampanię rozpoczęliśmy w październiku 2022 r. debatą na temat wartości z udziałem znanych przedstawicieli lokalnej (i nie tylko) społeczności oraz naszych wykładowców i studentów. Była ona swego rodzaju zwieńczeniem kampanii Kultura Szacunku i otwarciem dla Roku Komunikacji i Integracji Międzykulturowej Społeczności GUMed.
W trakcie tego roku odbyło się blisko 70 wydarzeń o różnym charakterze (kulturowym, sportowym, dyskusyjnym, wspierającym, celebrującym), otwartych dla wszystkich członków naszej społeczności. Rozegrany został m.in. charytatywny turniej piłki nożnej o puchar Rektora, poznawaliśmy kulturę, literaturę i zwyczaje innych krajów, wspólnie celebrowaliśmy święta, piliśmy kawę i rozmawialiśmy podczas Integration Coffee i bawiliśmy się na Integration Party.
Nasza praca – współpraca
Istotą naszej pracy jest współpraca, uczestnictwo w organizacjach i sieciach (w tym IROs Forum), konferencjach i targach, networking, uczenie się od kolegów ekspertów z zagranicy. W ten sposób nigdy nie przestajemy pozyskiwać informacji o trendach, zagrożeniach i najlepszych praktykach, co pomaga nam w jak najlepszy sposób wspierać członków naszej społeczności.
Kontakty i relacje z profesjonalistami w obszarze umiędzynarodowienia z całego świata pozwoliły na uświadomienie, jak ważne (dla Uczelni i całego regionu) jest przyciąganie talentów. Wpływa ono bowiem na wynik ekonomiczny i przyczynia się do poprawy jakości nauczania oraz kształtowania postawy owartości na świat.
Umiędzynarodowienie kampusu traktujemy jako wyzwanie strategiczne. Tworzymy nieformalny zespół/grupę zadaniową ds. wsparcia, integracji i propagowania odpowiednich życiowych wartości. Jesteśmy dumni z tego, że pracownicy tacy jak my, działający na „mikropoziomie”, poprzez swoją codzienną pracę poprawiają wizerunek Uczelni, regionu i Polski na całym świecie. Naszym zadaniem jest budowanie mostów!
Jesteśmy ekspertami w tym, co robimy, a naszą rolą jest również bycie adwokatami członków zagranicznej części naszej społeczności. Jestem dumna z moich współpracowników i widzę, że są dostrzegani i doceniani za to, co robią każdego dnia.
Jednym z naszych sukcesów było wprowadzenie w Uczelni nowych funkcji i rozwiązań, odpowiadających na potrzeby zagranicznej części naszej społeczności i wpływających na umiędzynarodowienie całego kampusu. Należą do nich Welcome Point i Stanowisko ds. Relacji z Absolwentami Zagranicznymi.
Naszymi wyzwaniami były i są pandemia, wojna, problemy wizowe, zakazy podróżowania, polityka i wiele innych czynników, które niekorzystnie wpływają na proces umiędzynarodowienia. Często płyniemy pod prąd, walczymy ze zjawiskami, na które nie mamy wpływu, a jednak się nie poddajemy i staramy się wspierać naszych studentów, naukowców i gości w wyzwaniach codziennego życia. Pielęgnujemy empatię, inkluzywność i otwartość.
Nasi studenci bywają niespokojni i zdezorientowani, zadają nam różne pytania, na które nie zawsze potrafimy odpowiedzieć, ponieważ wykraczają poza nasze kompetencje. Zawsze jednak chcemy służyć im pomocą – to jest nasz sposób na poprawę codziennej praktyki, zaangażowanie w propagowanie wartości oraz doskonalenie działań.
Małe sukcesy i zaangażowanie pomagają udowodnić, że nasza rola na kampusie jest niezbędna i wzmacnia wizerunek Uczelni. W związku z tym, korzystając z okazji, chciałabym serdecznie podziękować i złożyć wyrazy głębokiego uznania za zaangażowanie w działania na rzecz umiędzynarodowienia naszego Kampusu: Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych, „Gazecie GUMed”, Bibliotece Głównej, Sekcji ds. Komunikacji, Muzeum GUMed, Działowi Promocji, Centrum Sportu, a także Studentom i organizacjom studenckim: Resource Team, South Asian Students’ Society, Phi Delta Epsilon-Gdańsk, USS, IFMSA, ESMUG, SLF, ANSA Gdańsk.
Przede wszystkim dziękuję jednak mojemu wspaniałemu Zespołowi, w skład którego wchodzą: Dawid Spychała, Karolina Derda, Adrian Bakun, Marzena Kołtoniak, Emilia Wiśniewska i dr Jacek Kaczmarek.