To Google Translate for Mozilla Firefox
dr n. hum. Joanna Śliwińska
rzeczniczka prasowa GUMed, kierująca Sekcją ds. Komunikacji
mgr Maciej Pikulski
kierownik Działu Systemów IT
Gdański Uniwersytet Medyczny, jak wszystkie polskie podmioty publiczne, zobowiązany jest zapewnić dostępność swojej strony internetowej i aplikacji mobilnych osobom z niepełnosprawnościami. Reguluje to ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r., która mówi nie tylko o obowiązku dostępności cyfrowej jednostki i publikacji stosownej deklaracji w serwisie, ale również opisuje zasady monitorowania i postępowania w przypadku jej braku. W artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze funkcjonalności uczelnianych mediów.
W naszej Uczelni oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do głównego serwisu gumed.edu.pl. Mamy świadomość, że jest to podstawowe źródło pozyskiwania informacji o Uniwersytecie, jego ofercie badawczej, naukowej, a nade wszystko dydaktycznej, dokładamy więc wszelkich starań, by była to przestrzeń przystępna i dostępna dla każdego, także odbiorców mających szczególne potrzeby.
STANDARDY PRZYGOTOWYWANIA TREŚCI
Serwisy internetowe oraz aplikacje mobilne podmiotów publicznych muszą spełniać standard WCAG 2.1, regulujący zasady tworzenia stron dostępnych cyfrowo. Jak podkreślają autorzy dokumentu, „chociaż wytyczne poruszają szereg zagadnień, nie jest możliwe, aby odpowiadały szczegółowo na potrzeby wszystkich możliwych rodzajów, stopni niepełnosprawności czy też niepełnosprawności złożonych. Wytyczne pozwalają jednak tworzyć bardziej użyteczne treści, zarówno dla starszych użytkowników, których sprawność zmienia się wraz z wiekiem, jak i dla każdego innego użytkownika”.
System WCAG opiera się na 4 fundamentalnych zasadach dostępności internetowej, do których należą: postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i solidność. Podobnie jak w przypadku większości uczelni wyższych, także strona internetowa gumed.edu.pl jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Nasz portal internetowy zawiera szereg udogodnień wprowadzonych z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Jednym z kluczowych kryteriów są teksty napisane w sposób zrozumiały dla wszystkich osób przeglądających informacje w serwisach. Struktura stron jest przejrzysta, czytelna oraz responsywna, co oznacza, że witryny w sposób automatyczny dostosowują się do wielkości okna urządzenia, na jakim są otwierane.
Treści podzielone są na akapity oraz zawierają zalecane nagłówki. Co istotne, w serwisach można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki. W górnej części portalu zostały umieszczone ikony umożliwiające powiększenie rozmiaru czcionki tekstu oraz zmianę kolorystyki na wersję kontrastową, która jest bardziej czytelna dla osób niedowidzących. Na stronach nie są publikowane migoczące animacje, które mogą wywołać ataki padaczkowe.
Ponadto kod strony jest poprawny semantycznie, co ma istotne znaczenie w przypadku korzystania z czytników ekranowych.
Największe jak dotąd wyzwanie stanowią transkrypcje oraz audiodeskrypcje materiałów multimedialnych, co wynika z różnych czynników. Staramy się, aby – w miarę możliwości – posiadały one napisy ułatwiające odbiór treści przez osoby niesłyszące. Zgodnie z zapisem ustawy dopuszczalne jest prezentowanie materiałów audio i wideo nieposiadających napisów, jeśli zostały one opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej. Warto przypomnieć, że termin dostosowania stron internetowych podmiotów publicznych minął 23 września 2020 r., a aplikacji mobilnych 23 czerwca 2021 r.
ŻĄDANIE ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ
Może nie jest to wiedza zbyt powszechna, ale każdy użytkownik naszego serwisu ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Dotyczyć ono może udostępnienia informacji w formach alternatywnych, np. odczytania niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Jak dotąd nie wpłynęła do nas żadna tego rodzaju prośba, jesteśmy jednak przygotowani, by je zrealizować w terminie nie dłuższym niż ten, który obowiązuje podmioty publiczne, czyli 7 dni. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi, oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
NOWA ODSŁONA EXTRANETU
Przy okazji warto wspomnieć, że aktualnie prowadzimy intensywne prace nad usprawnieniem jednego z kluczowych systemów w Uczelni – Extranetu. W pakiecie zmian zostały oczywiście uwzględnione modyfikacje dostosowujące system do standardu WCAG 2.1. Poza odświeżeniem szaty graficznej zaplanowaliśmy szereg nowych funkcjonalności, ułatwiających użytkownikom poruszanie się po systemie, jak też stwarzających możliwość większego dopasowania prezentowanych treści do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Mamy nadzieję, że jego nowa odsłona przypadnie Państwu do gustu.